Kesälomareissu Turkuun

Tosiaan, käytiin tekemässä pieni reissu Turkuun tällä viikolla. Suuntana oli pääasiallisesti Naantalin Muumimaailma, mutta suunnitelmat meni torstain osalta uusiksi kun vettä alkoi satamaan aamusta kuin saavista olisi kaatanut, joten lennosta vaihdettiin toinen päivä muumien kanssa Lempäälän Funparkiin kun Marian sylikummi asuu lähes tulkoon Ideaparkin naapurissa.

Lähdettiin kotoa keskiviikkoaamuna jo varhain, klo 7 oltiin pakkauduttu autoon ja ehditty käymään meidän lähikaupassa hakemassa matkaevästä. Onneksi tytöt on niin tottuneita reissaajia jo, ettei Laukaa-Lempäälä -pätkällä ollut juurikaan mitään rähisemistä kun molemmat nukkui. Mia heräsi puoli tuntia ennenkuin oltiin perillä Lempäälässä, jossa juotiin kahvit ja pääsin seurustelemaan aivan syötävän suloisen sylikummi-vaavin kanssa. Pari tuntia vietettiin aikaa ja puolilta päivin otettiin viimeinen ajorykäisy – kohti Turkua ja hotellia. Yövyttiin Sokos Hotel Hamburger Börsissä, josta napattiin Muumimaailman kahden päivän rannekkeet mukaan, heitettiin huoneeseen isoimmat matkatavarat ja otettiin mukaan Mialle ruoat ym tykötarpeet.

IMG_1510 (2)
Ennen matkan jatkamista torstaina

Hotellilta matka Muumiparkkiin vanhaan Naantaliin kesti vain 20 minuutia ja bussikuljetus lähtikin melkein heti. Bussista jäännin jälkeen sidoin Mian selkään ja 5 minuutin kävelyn jälkeen oltiin jo Muumimaailman porteilla. Antaa kuvien puhua puolestaan, nyt niitä nimittäin on!

SONY DSC
Sillan ylitystä vailla perillä.

Muumipeikon oma talo
Ja itse Muumitalo
Paloasema sekä Hemulin puutarhavaja
Hemulin talo
Hemulin makuuhuone
Pikkumyyn jättikurpitsa-maja

SONY DSCSONY DSC

IMG_1506 (2)

Likkoja väsytti keskiviikkona aikamoisesti, mutta yö meni kaikilta muilta pipariksi paitsi Nikolta joka valvotti mua kuorsaamisellaan. 😀 Mia ei nuku vieraissa paikoissa, ei edes mummolassa päikkäreitä, joten yö matkasängyssä meni kuten osattiin varautua – todella huonosti. Huonosti nukutun yön huomasi sitten torstaina Funparkissa ja ajomatkalla Lempäälään, kun likat nukkuivat koko matkan ja Mia jopa nukahti Funparkissa sohvalle kun väsy iski niin kovaa. Kotimatkankin nukkui täysin, vaikka matka kestikin yli 3 tuntia totaalisen ruuhkautumisen vuoksi. Ajettiin Tampereelta lähes Jämsään saakka max 60 kilsan tuntinopeudella, yli puolet tästä pätkästä mentiin paria-kolmeakymppiä, Kuulemma jokin onnettomuus (?) oli sattunut Keski-Suomen puolella, joka ruuhkaannutti koko tien.

Loppupeleissä koko reissu oli äärettömän mukava. Tytöt käyttäytyi ja onneksi keksittiin torstaiksi Marialle jotain ”korvaavaa” viihdykettä, kun oli niin harmissaan ettei päässyt uudelleen muumeja katsomaan. Nikollahan on vasta heinäkuussa loma, mutta se aika pyritään käyttämään remontointiin ja syntymäpäivien järjestelyihin, joten ei silloin olisi edes mahdollisuuksia reissata.